Dolomity 2018 - část 1.

V roce 2015 jsem poprvé navštívil Dolomity. Bylo to samozřejmě s fotokurzem od Michala Balady. A musím se přiznat, že mne tyto hory očarovaly.

Rozeklané štíty, hluboká údolí a vysokohorské louky s množstvím jezer, kde je v říjnu klid. Zlátnou zde modříny, listy ostatních stromů si obléknou sváteční barevný šat a údolí se plní ranními mlhami. To vše dohromady je fotografův ráj, kde si připadáte jak v cukrárně. Jen místo zákusků se vám servírují výhledy na skály ozářené vycházejícím Sluncem, případně vycházející Slunce nad štíty hor. To vše za předpokladu dobrého počasí, A v tom je „jádro pudla“. V roce 2015 nám počasí krutě nevyšlo. A proto jsem se toužil dostat se na tato místa ještě jednou.

Kolega (fotografováním stejně postižený) v Dolomitech dokonce ještě nebyl! A tak jako jsme plánovali expedici do Slovinska, se stejnou vervou jsme plánovali i Dolomity. Dohoda byla jasná: Slovinsko v září, Dolomity v říjnu. Opět jsme sledovali předpovědi počasí na 10nebo 15 dnů dopředu a snažili se najít co nejlepší počasí. První termín (odjezd 5.10.2018) jsme odpískali – předpověď nebyla moc dobrá. Druhý termín (od 12.10.2018) sliboval výrazně větší šance na dobré počasí. Konečný verdikt padl ve středu 10.10.2018 – odjezd 12.10,2018 v 20:00.

Ve čtvrtek jsem rychle nakoupil zásoby potravin, v pátek v odpoledne zabalil potřebné věci  a ve 20:00 jsme nasedli do expedičního vozidla a vyrazili směr Německo, Rakousko a Itálie. Cesta tentokráte nebyla tak klidná – německé dálnice s místy neomezenou rychlostí jsou nebezpečnější, než ty rakouské. Ale nakonec jsme po celonoční jízdě v 6:05 zastavujeme na parkovišti v sedle Passo Sella. Vybalujeme fotovýbavu, protože celou cestu nás doprovázela jasná obloha. Měníme tenisky za trekovou obuv a bereme si teplé oblečení. Pak už míříme na první fotopoint a začínáme fotit. Je to nádhera, nejdříve jsou štíty ozářeny měsíčním svitem, ale postupně přebírá svou vládu Slunce, které se probíjí přes vysokou hradbu okolních skal.

Postupně jsou ozařovány celé, až konečně okolo 8. hodiny se Slunce vyhoupne nad obzor. Po chvíli už pelášíme zpět k autu , kde si dáváme snídani a snažíme se o snížení spánkového deficitu.

Po 1,5hodině spánku se plnit parkoviště kde máme zaparkovaný náš vůz. Oblékáme se a vyrážíme na rekognoskaci terénu. Dojdeme až pod Col Rodella k chatě Rifugio Des Alpes, kde je velké srocení paraglidistů.  Kocháme se výhledem na hory, kde jako pestrobarevné korálky plují ve vzdušných proudech padáky. Uděláme pár fotek s létajícími křídly a už míříme zpět k našemu vozidlu. Vybalujeme campingovou deku a vyhříváme se na teplém říjnovém Slunci. Lelkujeme a čekáme na večerní focení.

Večerní focení proběhlo ve stylu: „co je dál jak 100m od auta, není FOTOGENICKÝ!“. A tak místo běhání po kopcích, fotíme skalní masiv přes údolí s vrcholky La Piza – Monte Stevia, Kanzeln, Piz Duleva a další.

Po západu Slunce balíme věci a přejíždíme cca 20km na Passo Gardena, kde plánujeme přenocovat. Nacházíme poloprázdné parkoviště, kde zastavujeme na rovině a připravujeme ležení. Původně jsme chtěli fotit noční hvězdnou oblohu (je jasno), ale probdělá noc na cestě a další den na nohách, si vybírá svou daň a už v 20:30 spíme jak dudci.

14.10.2018

Špatně nařízený budík (5:00 místo 6:00) začne hlaholit a zjištění, že Slunce vychází až v 7:30, přeřizuji budík na 6:00 a ještě hodinku spíme. V 6:00 už začíná ranní kolotoč. Vylézt z teplého spacáku, obléknout si studené svršky, obout si ztuhlé boty a vyrazit na už večer vyhlídnutý „fotopoint“. Přicházíme s dostatečnou rezervou a tak máme možnost zkusit fotky s dlouhou expozicí, kdy světla vozidel stoupajících po serpentinách do sedla, vytváří jasnou stopu. To se nám po několika pokusech celkem daří.

Pak už je tolik světla, že nám stačí standardní nastavení fotoaparátu a my jsme opět svědky nádherného divadla světla a stínu. A pak vychází hlavní hvězda programu – Slunce. Svými paprsky objímá okolní rozeklané štíty a přináší hřejivou náruč světla. Postupně je ozařováno okolí a s ním i krásný malý kostelík, který je umístěn kousek nad obytnými budovami. Stejně tak jsou ozařovány i horské louky, na kterých zlátnou modříny.

Po 30minutách od východu Slunce balíme své fidlátka a sestupujeme k našemu domečku na kolečkách. Tam na nás čeká teplý čaj a bohatá snídaně.

Po snídani nasedáme do auta, dáváme sbohem Passu Gardena a vyrážíme směr Passo Falzarego.

Cestou ještě zastavujeme na Passu Valparola , kde obcházíme malé jezírko Lago di Valparola.

Po hodinové pauze a krátkém přesunu, zastavujeme na Passo di Falzarego. Je neděle, svítí Slunce a je příjemných 11°C. Parkoviště je přeplněné a i přesto se nám povede najít místo na zaparkování. A protože je krásný den, vytahujeme své židličky, vaření a vyhříváme se na Slunci. Výhled do krajiny je impozantní. Nedivím se, že jsou Dolomity na seznamu UNESCO. Okolo nás je neustále pohyb, přijíždí motorkáři, kteří milují úzké horské silničky plné zatáček, stejně tak i rodiny s dětmi a další turisté, kteří se vydávají na odpolední procházky podzimní přírodou. I my se postupně připravujeme a na krátkou cestu k Lago di Limides, kde je naše dnešní fotolokace. Vyrážíme po 15. hodině a za 30minut jsme u jezera. No vlastně u vyschlého jezera. Tam, kde před 3mi lety bylo krásné jezírko, je jen vyprahlá země. Nezbývá nám, než změnit své plány a jít hledat jiné místo. Ještě, že jsme vyrazili dříve. Stále máme dost času na hledání. Po pár minutách nacházíme nové místo a děláme několik kontrolních „cvaků“. Slunce se občas schovává za mraky, ale okolní kopce jsou krásně nasvíceny. V údolí jsou zlaté modříny a krásně kontrastují se zelenými borovicemi. Do západu Slunce zbývá ještě minimálně hodina a tak občas vyfotíme skrz mraky ozářené stráně, ale čekáme na to nejlepší, které by mělo přijít těsně před západem Slunce.

No nepřišlo, na západě se objevily těžké mraky a Slunce se do nich schovalo. A tak místo obarvených skal vidíme jen šedivou skalní masu. Balíme věci a přesouváme se zpět k našemu domečku na kolečkách. Vaříme večerní čaj (kávu), večeříme a připravujeme si spací prostor.Zítra nás čeká ranní výstup ke starým kasárnám z 1.světové války na východ Slunce, snad bude počasí příznivé.

Pokračování příště.

Autor: Tomáš Čmuchálek | úterý 23.10.2018 20:32 | karma článku: 19,15 | přečteno: 488x

Zážitky lovce beze zbraně

Ve svém posledním blogu z roku 2021, jsem psal o tom, že se blíží jelení říje. Ta proběhla velmi klidně a nebýt možnosti strávit pár chvil v oboře, moc hezkých fotek bych nenafotil.

23.8.2022 v 19:26 | Karma: 17,92 | Přečteno: 301x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Devět měsíců s foťákem a zvířaty

Je to už devět měsíců co jsem poprvé psal o focení zvířat. Za tuto dobu jsem zažil neuvěřitelné chvíle, kdy jsem skoro nedýchal a snažil se zachytit a nepokazit situaci, kterou jsem sledoval přes hledáček fotoaparátu.

26.9.2021 v 14:11 | Karma: 20,18 | Přečteno: 332x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Strasti a slasti fotografa zvířat

Roky jsem fotil krajinu, tady je to jednoduché, fotí se hodinu před východem Slunce a hodinu po východu.

20.1.2021 v 21:34 | Karma: 36,44 | Přečteno: 1737x | Diskuse| Fotoblogy

Dolomity 2019

Už od 10.října sledujeme předpovědi počasí pro oblast Dolomit. A pořád nám to nevychází, poslední možný termín je konec října, pak už hrozí, že horská sedla budou zavřená z důvodu napadnutí velkého množství sněhu.

16.11.2019 v 20:16 | Karma: 15,26 | Přečteno: 330x | Diskuse| Fotoblogy

Slovinsko a Alpy 2019

Přiblížila se nejkrásnější část roku, podzim. V roce 2018 jsme se stejně postiženým kolegou (bacil fotografování ), vyrazili na dvě fotovýpravy.

8.11.2019 v 19:57 | Karma: 30,89 | Přečteno: 1709x | Diskuse| Fotoblogy

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem

28. dubna 2024

Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....

Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky

28. dubna 2024  19:06

Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...

VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok

28. dubna 2024  18:50

Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...

Nadšený fotograf, občasný sportovec a turista, který má rád oblast Českého a Saského Švýcarska a Lužických hor.