Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Strasti a slasti krajinářského fotografa

Krajinářská fotografie se řídí striktními pravidly. Fotí se pouze 1hodinu před východem Slunce a 1hodinu po východu Slunce a to samé večer. Proč? Prostě proto, že v tento čas je úžasné světlo.

Krajinářská fotografie se řídí striktními pravidly. Fotí se pouze 1hodinu před východem Slunce a 1hodinu po východu Slunce a to samé večer. Proč? Prostě proto, že v tento čas  je úžasné světlo. Jak říkají ti kovaní: měkké,  jsou dlouhé stíny a podle mne , se vycházejícímu Slunci nic nevyrovná. Proto mám raději východ Slunce, než západ a proto se často hrabu z postele v čase, kdy většina náctiletých ještě bdí. A další výhodou je, neskutečně dlouhý den. Jen pro zajímavost: v létě Slunce vychází okolo 5:00 a protože mi většinou trvá cesta k fotopointu okolo 2 hodin a chci tam být cca 40minut před východem, tak mám budík nařízený na 2. hodinu ranní. Pravda, spát se snažím jít už okolo 20. hodiny, v televizi většinou nic nedávají a tak si pouze chvilku čtu a tradá do snu. Protože jsem „skřivan, tak mi ranní vstávání nedělá problém.  Odpoledne po příjezdu z focení, pak usínám ve svém „hovícím“ křesle.

Popsal jsem kdy fotit, ale důležitější je co fotit. Neumím fotit města a architekturu, na focení zvěře nemám trpělivost a tak mi zbývá krajina. U ní víte, že pokud se Slunce neukáže do 45 minut po plánovaném východu, nemá cenu dál čekat a můžete jet domů. A dá se naplánovat i celý den (ráno focení, pak „šlofík“ a odpoledne třeba delší procházka se psem). A teď přichází to nejdůležitější: jakou krajinu fotit. Vždy mne fascinovaly hory(zasněžené vrcholky hor osvícené vycházejícím Sluncem) atd. V mém okolí je nejvyšším vrcholem Luž a ta poslední dobou moc zasněžená není. Občas jsem vyjel do větších hor (Alpy, Dolomity a dokonce i Himaláje), ale to je finančně celkem náročné.  Zhruba před 10ti lety jsem objevil snad poslední divočinu v blízkém okolí. I pražští fotografové sem rádi zamíří, protože ta oblast je opravdu fotogenická. Samozřejmě je to Česko-Saské Švýcarsko.. Pro mne skoro za humny a občas se stydím, že jsem ji objevil tak pozdě. Před lety mi sem dal nakouknout Václav Sojka na fotokurzu a já té oblasti úplně propadl. Hlavně té saské části. A to nejen z důvodu větší rozlehlosti, ale hlavně protože v této části jsou strážci parku a zaměstnanci NP pro návštěvníky partnerem, který sice hlídá , ale velmi rád poradí a kde návštěvník není svázán zákazy a příkazy jako v české části. Dokonce jsou v české části místa, kde se dá zcela legálně přenocovat. Zkuste toto na české straně! Proto tam rád jezdím, ale o tom jsem vlastně psát nechtěl, já chtěl psát o několikanásobném vracení se na jedno konkrétní místo, které mne stále nedokáže odměnit svou úplnou krásou.

Návštěva 1. – září 2017.

Při focení na Křížovém vrchu jsme se setkali s kolegou fotografem, který nadšeně vyprávěl o Brosinadel – skalní vyhlídce v Saském Švýcarsku, která slibuje zajímavé výhledy jak na východ, tak i západ. Po určitém hledání v mapách a googlu, jsem asi za 3 dny vyrazil na večerní focení. Z jedné stranyto byla skoro nejlepší návštěva na tomto místě (Slunce, mraky, pěkný západ), ale cesta domů byla v Bad Schandau oceněna ještě jednou speciální fotografií (moc mi to na ní slušelo) a částkou 15 euro. 

Brosinadel západ Slunce

Návštěva 2. – říjen 2017 pátek večer.

Opět vyrážím na stejné místo, prší (dle předpovědi přeháňky, skutečnost trvalý déšť), místo vysněné duhy, jen šedivá obloha. Výsledek focení – žádná fotka, jen mokré věci a natlučené koleno po pádu při sestupu.

Návštěva 3. – říjen 2017 pondělí ráno.

Celý víkend pršelo a přes Saské Švýcarsko se přehnala ničivá vichřice. To jsem poznal už cestou  (stromy popadaly na troleje a dráty tramvaje, která jezdí podél Křenice). Z focení nebylo nic, opět bylo zataženo, tentokráte to bylo bez pokuty a natlučeného kolena.

Návštěva 4. – březen 2018 večer.

Vyrážíme společně s kolegou fotografem a pokoušíme se prolomit prokletí toho místa. Počasí je k nám mírně příznivé, dokonce na zemi leží slabý poprašek bílého sněhu, ale pořád to nejsou ty správné podmínky.

Návštěva 5. – březen 2018 ráno.

Zkoušíme to o 3 dny později, tentokráte ráno a doufáme v mlhu a východ Slunce. Mlha je, Slunce bohužel spí za mraky.

Návštěva 6. – duben 2018 ráno.

Máme tvrdou palici a tak se opět vydáváme na stejné místo, Dle předpovědi počasí mají být opět podmínky pro dobrou fotku, ale opět to nevychází. Východ je zatažen a Slunce se jen těžko prodírá skrz těžké mraky.

Návštěva 7. – srpen 2018 ráno.

Sedmá návštěva stejného místa, možná si řeknete: „To jsou blázni!“ Ano jsou, ale pokud chcete opravdu dobrou fotku, tak vám nic jiného nezbývá, než se na jedno místo vracet několikrát. Nakonec jste odměněni takovými podmínkami, které jste si vysnili a výsledná fotografie vás naplňuje pocitem dobře vykonané práce.

Jak poznamenal můj kolega: „Krajinářská fotografie se musí vychodit! „ Prostě pokud chcete opravdu dobrou fotku s mimořádnými podmínkami a nemáte ohromný kus štěstí, musíte se na vyhlédnuté místo vracet nikdy i vícekrát, než vám je milé. Ale výsledek pak většinou stojí za vynaloženou námahu a víc si jej vážíte.

Autor: Tomáš Čmuchálek | sobota 22.9.2018 13:21 | karma článku: 19,95 | přečteno: 456x
  • Další články autora

Tomáš Čmuchálek

Zážitky lovce beze zbraně

Ve svém posledním blogu z roku 2021, jsem psal o tom, že se blíží jelení říje. Ta proběhla velmi klidně a nebýt možnosti strávit pár chvil v oboře, moc hezkých fotek bych nenafotil.

23.8.2022 v 19:26 | Karma: 17,92 | Přečteno: 301x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Devět měsíců s foťákem a zvířaty

Je to už devět měsíců co jsem poprvé psal o focení zvířat. Za tuto dobu jsem zažil neuvěřitelné chvíle, kdy jsem skoro nedýchal a snažil se zachytit a nepokazit situaci, kterou jsem sledoval přes hledáček fotoaparátu.

26.9.2021 v 14:11 | Karma: 20,18 | Přečteno: 332x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Strasti a slasti fotografa zvířat

Roky jsem fotil krajinu, tady je to jednoduché, fotí se hodinu před východem Slunce a hodinu po východu.

20.1.2021 v 21:34 | Karma: 36,44 | Přečteno: 1737x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Dolomity 2019

Už od 10.října sledujeme předpovědi počasí pro oblast Dolomit. A pořád nám to nevychází, poslední možný termín je konec října, pak už hrozí, že horská sedla budou zavřená z důvodu napadnutí velkého množství sněhu.

16.11.2019 v 20:16 | Karma: 15,26 | Přečteno: 330x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Slovinsko a Alpy 2019

Přiblížila se nejkrásnější část roku, podzim. V roce 2018 jsme se stejně postiženým kolegou (bacil fotografování ), vyrazili na dvě fotovýpravy.

8.11.2019 v 19:57 | Karma: 30,89 | Přečteno: 1709x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

  • Počet článků 60
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 456x
Nadšený fotograf, občasný sportovec a turista, který má rád oblast Českého a Saského Švýcarska a Lužických hor.

Seznam rubrik