Cestovní deník - Trek okolo Manáslu část 17. - Přechod sedla Larkya La

Pro někoho normální dovolená, pro nás obyčejné lidi, zážitek na celý život. To je pro mne několik dnů po návratu z Nepálu, trek okolo Manáslu.

26. Samdo;       3895mnm;      13.listopadu  2016;       T+16;     den 14.

Neklidná noc, nervozita z dlouhé cesty. Moc jsem toho nenaspal. Je 5:55 a my už máme sbaleno, vstávali jsme v 5:15. Jsme na snídani. Parta, která odchází dříve (Vašek, Katka, Lenka a Miloš), už je po snídani a chystá se platit. My na jídlo teprve čekáme. Náladu máme všichni výbornou, teď už se jen najíst, nahodit si na záda své batohy a vyrazit.

Vycházíme přesně v 7:00. Ze začátku jdeme jen mírně do kopce. Za 2,5 hodiny jsme překonali cestu mezi Samdem a Dharmasalou. Tady si dáváme krátkou přestávku a pokračujeme dál ve stoupání.

K našemu překvapení přicházíme ke kamenné boudě, u které je postaven ještě velký stan. A dozvídáme se, že to je TeeHause. Máme nastoupáno už 1000 výškových metrů a tak se odměňujeme nejdražším Spritem na světě, podávaném v nadmořské výšce 4895mnm. Doplňujeme ještě energii kousky sušenek a čokolády a po 20minutách už zase šlapeme do kopce. Ono pod pojmem šlapat do kopce znamená šouravý krok, co noha nohu mine a po 20 krocích zastavit a vydýchat se.

Stoupám ještě 2 hodiny, než v 15 hodin stojím u cedule LARKYA PAS 5105. Ještě chvíli musím počkat, než mne „doběhnou“ plíce, které jsem cestou někde zapomněl. Po 5ti minutovém záchvatu kašle, jsem schopen normálně fungovat. Fotíme se s Šárkou u cedule a sedáme si do závětří k Radce, která jako správná velitelka byla v sedle jako první. Užíváme si Slunce, které nás v závětří krásně hřeje. Během 30ti minut přicházejí i ostatní a tak fotíme společné „vrcholové“ foto.

Dokázala jsi to, jsi úžasná, to asi říká Šárka Lence po příchodu do sedla.

Čas se nám rychle krátí je 15:45 a do Bimtangu (3590mnm) nás čeká ještě dlouhá cesta. Musíme překonat 1515 výškových metrů, sice směrem dolů, ale i tak to bude dosti namáhavé.

Ač sestupujeme svižně, místy musíme dávat pozor, protože cesta je nejen příkrá, ale i hodně kamenitá s velkým množstvím suti, která pod nohama klouže. Už v polovině sestupu nás zastihuje tma a tak zbytek cesty absolvujeme jako světlušky s čelovkami.

Do Bimtangu dorážíme se Šárkou v 18:30, tedy animálně 1,5 hodiny po západu Slunce. Ostatní přicházejí po dalších 30ti minutách.

Dnes jsme byli 11,5hodiny na cestě, někteří i 13hodin a překonali převýšení 1320 výškových metrů směrem vzhůru a 1515 výškových metrů směrem dolů. Ubytovali jsme se v 3 lůžkových pokojích a vydali se do jídelny. Zde jsou opět kamínka a my akumulujeme teplo a čekáme až nám připraví večeři.

Po delší době jsem si objednal Dal Bhat a byl pekelně ostrý. Ještě po 0,5 hodině mne pálí pusa. Je 20:40 a my si půjdeme lehnout. Dnešní den byl opravdu velmi náročný a už se těším do postele.

Zítra už nás čeká klidnější den, budeme postupně klesat a blížit se do teplejších krajin. Vlastně to bude poslední náročnější den treku. Pak už se budeme přesouvat pomocí aut a autobusů.

Spát jsem šel až později, protože při přechodu mezi jídelnou a naším ubytováním (chatkou), jsem zvedl hlavu a viděl ty tisíce hvězd nad hlavou. Vyrazil jsem fotit noční fotky, zkoušel jsem i noční panorama a bohužel až doma zjistím, jak to dopadlo. Osada je obklopena horami a ty byly díky skoro úplňku nádherně osvíceny.

Do spacáku jsem tedy zalezl až v 21:30. Pak už jsem se odebral do náruče Orfeovy.

Autor: Tomáš Čmuchálek | pondělí 12.12.2016 18:06 | karma článku: 18,58 | přečteno: 517x

Zážitky lovce beze zbraně

Ve svém posledním blogu z roku 2021, jsem psal o tom, že se blíží jelení říje. Ta proběhla velmi klidně a nebýt možnosti strávit pár chvil v oboře, moc hezkých fotek bych nenafotil.

23.8.2022 v 19:26 | Karma: 17,92 | Přečteno: 301x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Devět měsíců s foťákem a zvířaty

Je to už devět měsíců co jsem poprvé psal o focení zvířat. Za tuto dobu jsem zažil neuvěřitelné chvíle, kdy jsem skoro nedýchal a snažil se zachytit a nepokazit situaci, kterou jsem sledoval přes hledáček fotoaparátu.

26.9.2021 v 14:11 | Karma: 20,18 | Přečteno: 332x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Strasti a slasti fotografa zvířat

Roky jsem fotil krajinu, tady je to jednoduché, fotí se hodinu před východem Slunce a hodinu po východu.

20.1.2021 v 21:34 | Karma: 36,44 | Přečteno: 1738x | Diskuse| Fotoblogy

Dolomity 2019

Už od 10.října sledujeme předpovědi počasí pro oblast Dolomit. A pořád nám to nevychází, poslední možný termín je konec října, pak už hrozí, že horská sedla budou zavřená z důvodu napadnutí velkého množství sněhu.

16.11.2019 v 20:16 | Karma: 15,26 | Přečteno: 330x | Diskuse| Fotoblogy

Slovinsko a Alpy 2019

Přiblížila se nejkrásnější část roku, podzim. V roce 2018 jsme se stejně postiženým kolegou (bacil fotografování ), vyrazili na dvě fotovýpravy.

8.11.2019 v 19:57 | Karma: 30,89 | Přečteno: 1709x | Diskuse| Fotoblogy

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Zřícená dálnice v jižní Číně má již 36 obětí, další pátrání komplikuje počasí

2. května 2024  6:23

Nejméně 36 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...

Poslanci mají jednat o změně zákoníku práce, o minimální a zaručené mzdě

2. května 2024  5:42

Poslanci by měli na mimořádné schůzi začít projednávat úpravu zvyšování minimální mzdy. Novela...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu

Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....

Nadšený fotograf, občasný sportovec a turista, který má rád oblast Českého a Saského Švýcarska a Lužických hor.