Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Slovenský ráj

Zkouším zachytit své pocity a příhody při mých cestách za fotografováním. Tentokráte u našich východních sousedů.

 Jedna z nejkrásnějších oblastí Slovenska – Slovenský ráj. Část, která je známá svými vodopády a dolinami.

Naposledy jsem ji navštívil v roce 2005 s dětmi. Tehdy jsme si užili 14 dnů na chatě poblíž Spišské Nové Vsi a výlety po okolí. Tentokráte jsem jel s vidinou fotografování. A jak to všechno začalo: V práci mám kolegyni. Ta mi „básnila“ o loňské návštěvě Slovenského ráje. Prý seděli na terase a dívali se na Tatry. A za pár dní jedou opět a mají jedno místo volné. Nadhodil jsem to jako téma k diskuzi při příchodu domů a dostal požehnání se slovy:“ Jsem celý víkend v práci a Ty by jsi se doma nudil. „ A tak jsem vyrazil k našim sousedům a bývalým bratrům. Čekala mne cesta vlakem (dokonce lůžkovým vagónem) a pak 3 dny chození po krásné části Slovenska.

Vyrážíme v pátek v 17:30 a hned se zpožděním, které nás po celou cestu až do Popradu neopustí. Krátká cesta osobním vlakem do Vydrníku a pak minibusem až do Podlesku už byla bez zpoždění.  Ubytovali jsme se, opláchli a hned okolo 9.hodiny vyráželi na první tůru.  Čekala nás dolina Velký sokol. Dolina, která je nejdále od Podlesku. Začátek byl v pohodě, 1,5hodiny  chůze po rovině. Až pak začíná divočina. Častá cesta korytem potoka nás postupně provádí celou dolinou. Železné žebříky, které překonávají větší vodopády, byly jen 2x. Převládaly dřevěné stupy, které byly velmi kluzké. Jen focení jsem si moc neužil, začalo svítit Slunce a bylo po focení vodopádů.

Vodopád v dolině Velký Sokol

Po výstupu na konec rokle, nás čekala už jen nudná cesta zpět do Podlesku po Glacké cestě. To co jsme pracně vystoupali, to teď scházíme dolů. V 16.nodin už sedíme na terase penzionu, kde jsme ubytovaní a snažíme se doplnit vypocené tekutiny. Čekám na slibované výhledy na Tatry a zatím se nic neděje.

Teď je 19 hodin a Tatry se mnou hrají na schovávanou -  jsou v mracích. Slunce zapadá až ve 20 hodin a tak čekám, zda se vyčasí tak, aby je šlo vyfotit.

Z focení nebylo nic, mraky objaly Tatry a do západu Slunce je z objetí nepropustily. A tak odcházím spát, protože zítra je taky den.

Nový den nás přivítal zataženou oblohou a občasným deštěm. Jsme po snídani a chystáme se na další tůru. V 9:00 vyrážíme, v 9:10 začíná opět pršet. Následuje převlékání do pláštěnek a nepromokavých bund. Já vytáhl svou bundu a pokračoval dál v cestě. Začínáme Prielomem Hornáda, který si pamatuji z minulých návštěv. Stav stupňů je stále stejný, ale řeka je výrazně více zaneřáděna odpadky. A protože to je vstupní brána do Slovenského ráje, je to spíše ostuda než sláva. Po překonání první části jsme uhnuli směr Kláštorisko a prošli Kláštorskou roklinou. Počasí bylo už jen zamračené (déšť nás provázel jen asi 30minut). Cestou jsem fotil Strakův vodopád a Machový vodopád.

 

Machův vodopád

Po hodině cesty se před námi objevilo Kláštorisko. Tady jsme se občerstvili, někdo si dal pivo, někdo kofolu a někdo i polévku. Po krátké pauze, jsme vyrazili směr Obrovský vodopád. Tady přicházíme k vrcholu vodopádu, cesta dolů je prozatím uzavřena a od 15.6. bude otevřena jako ferata. I tak je zde několik pěkných peřejí a malých vodopádků. Cestou k vstupu do rokliny Velký kysel, jsem natrefil na alternativní cestu (zřejmě konec feraty) a tak jsem kousek cesty prošel pomocí stupů a jistícího lana okolo Károlinyho vodopádu.

Pod Karolyho vodopádem

Pak už se před námi otevíral vstup do rokliny Velký Kysel. Začal jsem stoupat roklinou (v tuto chvíli už sám, protože díky mému focení a tudíž zastavování u každého fotograficky zajímavého místa, jsem se odloučil od nefotících turistů).  Při příchodu k Pawlasovu vodopádu začalo pršet, ale tentokrát to nebyl drobný deštík, ale pořádný vydatný déšť. Pro focení vodopádů, prý déšť nevadí, ale je to otrava. Musíte dávat pozor na kapky na čočce objektivu, špatně se mění objektivy, batoh mokne, fotograf mokne, prostě OPRUZ. Po vyfocení pár fotek vodopádu, kdy jsem foťák chránil deštěm vlastní čepicí, jsem zabalil náčiní a vyrazil. Déšť mne provázel až na vrchol rokle. Tam jsem si pod přístěnkem dal jednu sušenku a začal nezáživný sestup do Podlesku. Po hodině za stálého drobného deště jsem přicházel k penzionu a za pár minut už stál pod teplou sprchou.

Po hodině jsme se sešli v hospodě a začali opět doplňovat tekutiny. Večerní focení se opět nepovedlo za hradbou mraků opět Tatry vidět nebyly.

Ráno jsem opět vstal ve 4:30. Vlastně jsem jen čekal až zazvoní budík a sbalil si své vybavení. Při čekání na „zázrak“ (opět nízká oblačnost) jsem zkoušel vytáhnout z celku alespoň náznak slovenských velehor. Na chvilku se objevil vrcholek, ale byla to labutí píseň ranního focení. 

Vysoké Tatry

Snídali jsme už v 7:45 a v 8:30 už odcházeli směr Stredné Piecky. Nástup do soutěsky je pozvolný a tak jsme ze začátku jen přeskakovali z jednoho břehu na druhý. Až od poloviny se cesta stala náročnější, objevil se obrovský vodopád, který se překonával pomocí cca 30m vysokého žebříku. Pak už to šlo ráz na ráz, dřevěné stupy, ocelové stupy, žebřík, vodopád a najednou jsem byl nahoře. Cestou jsem se pokoušel fotit, tam kde to šlo, ale v určitých částech rokliny, focení nepřipadalo v úvahu.

A tak jsem stál na vrcholu rokliny opět osamocený a začal sestupovat do Podlesku. Tentokráte jsem šel jinou cestou, vydal jsem se po asfaltové silničce kopírující roklinu Suché Bělé a ještě si to zkrátil po lesní cestě. Nakonec jsem v 12:35 stál před penzionem. Pak začal obvyklý šrumec, vysprchovat, převléknout se, zabalit a doplnit tekutiny a poživatiny. V 14:30 už sedíme v minibusu, který nás odváží do Vydrníku na vlak. Odtud jedeme do Popradu a z Popradu pak Pendolínem směr Praha.

Autor: Tomáš Čmuchálek | úterý 30.5.2017 17:01 | karma článku: 24,70 | přečteno: 1045x
  • Další články autora

Tomáš Čmuchálek

Zážitky lovce beze zbraně

Ve svém posledním blogu z roku 2021, jsem psal o tom, že se blíží jelení říje. Ta proběhla velmi klidně a nebýt možnosti strávit pár chvil v oboře, moc hezkých fotek bych nenafotil.

23.8.2022 v 19:26 | Karma: 17,92 | Přečteno: 300x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Devět měsíců s foťákem a zvířaty

Je to už devět měsíců co jsem poprvé psal o focení zvířat. Za tuto dobu jsem zažil neuvěřitelné chvíle, kdy jsem skoro nedýchal a snažil se zachytit a nepokazit situaci, kterou jsem sledoval přes hledáček fotoaparátu.

26.9.2021 v 14:11 | Karma: 20,18 | Přečteno: 332x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Strasti a slasti fotografa zvířat

Roky jsem fotil krajinu, tady je to jednoduché, fotí se hodinu před východem Slunce a hodinu po východu.

20.1.2021 v 21:34 | Karma: 36,44 | Přečteno: 1737x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Dolomity 2019

Už od 10.října sledujeme předpovědi počasí pro oblast Dolomit. A pořád nám to nevychází, poslední možný termín je konec října, pak už hrozí, že horská sedla budou zavřená z důvodu napadnutí velkého množství sněhu.

16.11.2019 v 20:16 | Karma: 15,26 | Přečteno: 330x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Slovinsko a Alpy 2019

Přiblížila se nejkrásnější část roku, podzim. V roce 2018 jsme se stejně postiženým kolegou (bacil fotografování ), vyrazili na dvě fotovýpravy.

8.11.2019 v 19:57 | Karma: 30,89 | Přečteno: 1709x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Toskánsko - perla Itálie

Je 20:30 a já sedím v pokoji koleje Na Kajetánce v Praze. Právě jsem dovečeřel a chystám se spát. Mám za sebou náročný den a zítra mne čeká dlouhá cesta, ale o tom až později. Nejdříve musím popsat co předcházelo tomuto okamžiku.

22.5.2019 v 19:35 | Karma: 23,68 | Přečteno: 1307x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Dolomity 2018 - část 2.

Ráno nás přivítalo zataženou oblohou, ale přesto vyrážíme fotit. Jsme připraveni na vše. Po pár minutách se spouští regulérní déšť. Nás to ale neodradí a stále stoupáme výše.

6.11.2018 v 20:16 | Karma: 17,17 | Přečteno: 634x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Dolomity 2018 - část 1.

V roce 2015 jsem poprvé navštívil Dolomity. Bylo to samozřejmě s fotokurzem od Michala Balady. A musím se přiznat, že mne tyto hory očarovaly.

23.10.2018 v 20:32 | Karma: 19,15 | Přečteno: 488x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Když za hranice všedních dnů, tak s fotoaparátem

V roce 2017 jsem byl na fotokurzu ve Slovinsku. Jak už to u mne bývá, první návštěva, v této krásné zemi, nebyla díky počasí moc úspěšná. Možná za to mohl pozdní termín (v listopadu už nebývá mnoho pěkných dnů).

3.10.2018 v 21:06 | Karma: 16,45 | Přečteno: 381x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Strasti a slasti krajinářského fotografa

Krajinářská fotografie se řídí striktními pravidly. Fotí se pouze 1hodinu před východem Slunce a 1hodinu po východu Slunce a to samé večer. Proč? Prostě proto, že v tento čas je úžasné světlo.

22.9.2018 v 13:21 | Karma: 19,95 | Přečteno: 456x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Podzimní Slovinsko část 2.

Zkouším zachytit své pocity a příhody při mých cestách za fotografováním. Tentokráte během podzimního focení ve Slovinsku od 7. do12.11.2017

20.12.2017 v 18:32 | Karma: 19,91 | Přečteno: 633x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Podzimní Slovinsko část 1.

Zkouším zachytit své pocity a příhody při mých cestách za fotografováním. Tentokráte během podzimního focení ve Slovinsku od 7. do12.11.2017

16.12.2017 v 19:01 | Karma: 19,44 | Přečteno: 559x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Zdravý spánek pod hvězdami

Zkouším zachytit své pocity a příhody při mých cestách za fotografováním. Tentokráte během letošního léta.

12.12.2017 v 17:32 | Karma: 17,02 | Přečteno: 370x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Jak lze strávit svůj slavný den

Zkouším zachytit své pocity a příhody při mých cestách za fotografováním. Tentokráte v den svých 50.narozenin.

4.9.2017 v 17:25 | Karma: 15,60 | Přečteno: 369x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Jak jsem si vyzvedl vánoční dárek.

Nedává vám to smysl? Je to trochu divné, ale stává se to. A jsem za to rád. A teď už popořádku. Fotím a velkou část svého volného času trávím za hledáčkem fotoaparátu. Tedy ranní a večerní čas, tak jak by to krajinář měl dělat.

18.6.2017 v 9:29 | Karma: 16,52 | Přečteno: 504x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Den matek a splnění fotografova snu

Zkouším zachytit své pocity a příhody při mých cestách za fotografováním. Druhou květnovou neděli jsem se vypravil na svoje oblíbená místa v Saském Švýcarsku.

4.6.2017 v 16:09 | Karma: 15,32 | Přečteno: 356x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Pálení čarodějnic nebo courání po Saském Švýcarsku ?

Zatím, co se celá země připravovala na pálení čarodějnic, já seděl u PC a studoval předpověď počasí. Vyrazit, nebo zůstat doma? Rozhodnutí padlo: VYRÁŽÍM!

28.5.2017 v 18:39 | Karma: 17,38 | Přečteno: 333x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Cestovní deník - Trek okolo Manáslu část 23. - Namasté Nepál

Pro někoho normální dovolená, pro nás obyčejné lidi, zážitek na celý život. To je pro mne několik dnů po návratu z Nepálu, trek okolo Manáslu.

31.12.2016 v 14:40 | Karma: 16,28 | Přečteno: 389x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Cestovní deník - Trek okolo Manáslu část 22. - Prohlídka pamětihodností Kathmandů

Pro někoho normální dovolená, pro nás obyčejné lidi, zážitek na celý život. To je pro mne několik dnů po návratu z Nepálu, trek okolo Manáslu.

27.12.2016 v 20:37 | Karma: 18,89 | Přečteno: 452x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Cestovní deník - Trek okolo Manáslu část 21. - Přejíždíme do Kathmandů

Pro někoho normální dovolená, pro nás obyčejné lidi, zážitek na celý život. To je pro mne několik dnů po návratu z Nepálu, trek okolo Manáslu.

24.12.2016 v 12:45 | Karma: 15,22 | Přečteno: 334x | Diskuse| Fotoblogy
  • Počet článků 60
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 456x
Nadšený fotograf, občasný sportovec a turista, který má rád oblast Českého a Saského Švýcarska a Lužických hor.

Seznam rubrik