Cestovní deník - Trek okolo Manáslu část 17. - Přechod sedla Larkya La

Pro někoho normální dovolená, pro nás obyčejné lidi, zážitek na celý život. To je pro mne několik dnů po návratu z Nepálu, trek okolo Manáslu.

26. Samdo;       3895mnm;      13.listopadu  2016;       T+16;     den 14.

Neklidná noc, nervozita z dlouhé cesty. Moc jsem toho nenaspal. Je 5:55 a my už máme sbaleno, vstávali jsme v 5:15. Jsme na snídani. Parta, která odchází dříve (Vašek, Katka, Lenka a Miloš), už je po snídani a chystá se platit. My na jídlo teprve čekáme. Náladu máme všichni výbornou, teď už se jen najíst, nahodit si na záda své batohy a vyrazit.

Vycházíme přesně v 7:00. Ze začátku jdeme jen mírně do kopce. Za 2,5 hodiny jsme překonali cestu mezi Samdem a Dharmasalou. Tady si dáváme krátkou přestávku a pokračujeme dál ve stoupání.

K našemu překvapení přicházíme ke kamenné boudě, u které je postaven ještě velký stan. A dozvídáme se, že to je TeeHause. Máme nastoupáno už 1000 výškových metrů a tak se odměňujeme nejdražším Spritem na světě, podávaném v nadmořské výšce 4895mnm. Doplňujeme ještě energii kousky sušenek a čokolády a po 20minutách už zase šlapeme do kopce. Ono pod pojmem šlapat do kopce znamená šouravý krok, co noha nohu mine a po 20 krocích zastavit a vydýchat se.

Stoupám ještě 2 hodiny, než v 15 hodin stojím u cedule LARKYA PAS 5105. Ještě chvíli musím počkat, než mne „doběhnou“ plíce, které jsem cestou někde zapomněl. Po 5ti minutovém záchvatu kašle, jsem schopen normálně fungovat. Fotíme se s Šárkou u cedule a sedáme si do závětří k Radce, která jako správná velitelka byla v sedle jako první. Užíváme si Slunce, které nás v závětří krásně hřeje. Během 30ti minut přicházejí i ostatní a tak fotíme společné „vrcholové“ foto.

Dokázala jsi to, jsi úžasná, to asi říká Šárka Lence po příchodu do sedla.

Čas se nám rychle krátí je 15:45 a do Bimtangu (3590mnm) nás čeká ještě dlouhá cesta. Musíme překonat 1515 výškových metrů, sice směrem dolů, ale i tak to bude dosti namáhavé.

Ač sestupujeme svižně, místy musíme dávat pozor, protože cesta je nejen příkrá, ale i hodně kamenitá s velkým množstvím suti, která pod nohama klouže. Už v polovině sestupu nás zastihuje tma a tak zbytek cesty absolvujeme jako světlušky s čelovkami.

Do Bimtangu dorážíme se Šárkou v 18:30, tedy animálně 1,5 hodiny po západu Slunce. Ostatní přicházejí po dalších 30ti minutách.

Dnes jsme byli 11,5hodiny na cestě, někteří i 13hodin a překonali převýšení 1320 výškových metrů směrem vzhůru a 1515 výškových metrů směrem dolů. Ubytovali jsme se v 3 lůžkových pokojích a vydali se do jídelny. Zde jsou opět kamínka a my akumulujeme teplo a čekáme až nám připraví večeři.

Po delší době jsem si objednal Dal Bhat a byl pekelně ostrý. Ještě po 0,5 hodině mne pálí pusa. Je 20:40 a my si půjdeme lehnout. Dnešní den byl opravdu velmi náročný a už se těším do postele.

Zítra už nás čeká klidnější den, budeme postupně klesat a blížit se do teplejších krajin. Vlastně to bude poslední náročnější den treku. Pak už se budeme přesouvat pomocí aut a autobusů.

Spát jsem šel až později, protože při přechodu mezi jídelnou a naším ubytováním (chatkou), jsem zvedl hlavu a viděl ty tisíce hvězd nad hlavou. Vyrazil jsem fotit noční fotky, zkoušel jsem i noční panorama a bohužel až doma zjistím, jak to dopadlo. Osada je obklopena horami a ty byly díky skoro úplňku nádherně osvíceny.

Do spacáku jsem tedy zalezl až v 21:30. Pak už jsem se odebral do náruče Orfeovy.

Autor: Tomáš Čmuchálek | pondělí 12.12.2016 18:06 | karma článku: 18,58 | přečteno: 517x

Zážitky lovce beze zbraně

Ve svém posledním blogu z roku 2021, jsem psal o tom, že se blíží jelení říje. Ta proběhla velmi klidně a nebýt možnosti strávit pár chvil v oboře, moc hezkých fotek bych nenafotil.

23.8.2022 v 19:26 | Karma: 17,92 | Přečteno: 301x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Devět měsíců s foťákem a zvířaty

Je to už devět měsíců co jsem poprvé psal o focení zvířat. Za tuto dobu jsem zažil neuvěřitelné chvíle, kdy jsem skoro nedýchal a snažil se zachytit a nepokazit situaci, kterou jsem sledoval přes hledáček fotoaparátu.

26.9.2021 v 14:11 | Karma: 20,18 | Přečteno: 332x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Strasti a slasti fotografa zvířat

Roky jsem fotil krajinu, tady je to jednoduché, fotí se hodinu před východem Slunce a hodinu po východu.

20.1.2021 v 21:34 | Karma: 36,44 | Přečteno: 1737x | Diskuse| Fotoblogy

Dolomity 2019

Už od 10.října sledujeme předpovědi počasí pro oblast Dolomit. A pořád nám to nevychází, poslední možný termín je konec října, pak už hrozí, že horská sedla budou zavřená z důvodu napadnutí velkého množství sněhu.

16.11.2019 v 20:16 | Karma: 15,26 | Přečteno: 330x | Diskuse| Fotoblogy

Slovinsko a Alpy 2019

Přiblížila se nejkrásnější část roku, podzim. V roce 2018 jsme se stejně postiženým kolegou (bacil fotografování ), vyrazili na dvě fotovýpravy.

8.11.2019 v 19:57 | Karma: 30,89 | Přečteno: 1709x | Diskuse| Fotoblogy

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze

26. dubna 2024

Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...

Izraelský ministr Ben Gvir měl nehodu, auto po nárazu skončilo na střeše

26. dubna 2024  19:04

Izraelský ministr národní bezpečnosti Itamar Ben Gvir měl autonehodu ve městě Ramla ve středu země....

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Nadšený fotograf, občasný sportovec a turista, který má rád oblast Českého a Saského Švýcarska a Lužických hor.