Cestovní deník - Trek okolo Manáslu část 14. - Poprvé uviděn

6. 12. 2016 19:11:33
Pro někoho normální dovolená, pro nás obyčejné lidi, zážitek na celý život. To je pro mne několik dnů po návratu z Nepálu, trek okolo Manáslu.

23. Namrung; 2720mnm; 10.listopadu 2016; T+13; den 11.

Krásná a klidná noc, tentokráte bez spolunocležníků. Opět nás vítá jasné nebe a teplota okolo 0°C, nebo těsně nad nulou. Postupně jsme sbalili věci, které nám nesou nosiči (spacáky a pár drobností) a to připravili do batohu před pokoj.

Naše dnešní ubytování
Naše dnešní ubytování (T.Čmuchálek)Takto vypadá standadrní pokoj na treku, 2 postele, někdy světlo, někdy přídavná přikrývka.
Takto vypadá standadrní pokoj na treku, 2 postele, někdy světlo, někdy přídavná přikrývka. (T.Čmuchálek)

Teď sedíme na zídce před jídelnou a necháváme se ohřívat paprsky ranního Slunce. Už ráno jsme dostali od Radky vyhubováno, že hlučíme už v 6:30. Prý si na tu „bažantnici“ (myšleno Šárku) večer posvítí. Po necelých 10ti minutách se na Slunci před jídelnou scházíme všichni. Posedáváme, necháváme se blaženě ohřívat Sluncem a máme spoustu humoru. Část z nás volí „snídani v trávě“. Sedíme venku na schodech a necháváme se vyhřívat slunečními paprsky. Snídani jsem slupnul „jak malinu“, špagety k snídani jsou fajn, ale už se těším na rohlík s máslem. Na ten si ale ještě víc než týden počkám. Teď jsme ve výšce 2720mnm a tak snídám co je.

Využíváme ranní Slunce, ale zima je ještě značná.
Využíváme ranní Slunce, ale zima je ještě značná. (T.Čmuchálek)Jídelna, kde byla větší zima než venku.
Jídelna, kde byla větší zima než venku. (T.Čmuchálek)

Dnes se budeme přesouvat do Samagaonu do výšky 3500mnm. Čeká nás tedy minimálně 800výškových metrů, ale hlavně dnes poprvé uvidíme vlastní masiv Manáslu i s jeho několika vrcholy. Na to se moc těším. Snad nám bude přát počasí jako doposud. Cesta by nám měla trvat nějakých 7hod. a už se těším, co nám přinese. Dojídáme snídani, zabalíme zbytek věcí, zaplatíme jídlo a vyrážíme.

Vyrážíme na cestu.
Vyrážíme na cestu. (T.Čmuchálek)Jedna z mnoha gomp na cestě.
Jedna z mnoha gomp na cestě. (T.Čmuchálek)Pán, který se stará o tuto gompu, v Evropě by to byl kostelník.
Pán, který se stará o tuto gompu, v Evropě by to byl kostelník. (T.Čmuchálek)Zatím jediný buben, na který jsme v gompě narazili.
Zatím jediný buben, na který jsme v gompě narazili. (T.Čmuchálek)Dnes je nám hej, to v láhvi od Coca Coly je čang - něco jako náš bučák.
Dnes je nám hej, to v láhvi od Coca Coly je čang - něco jako náš bučák. (T.Čmuchálek)Brána při příchodu do vesnice.
Brána při příchodu do vesnice. (T.Čmuchálek)Místní při stavbě nové gompy. Dávají si na ní záležet.
Místní při stavbě nové gompy. Dávají si na ní záležet. (T.Čmuchálek)Blížíme se k dalšímu čortenu. Většina z nich je uvnitř nádherně vyzdobena.
Blížíme se k dalšímu čortenu. Většina z nich je uvnitř nádherně vyzdobena. (T.Čmuchálek)Výzdoba, malby na vnitřních stěnách i stropu čortenu.
Výzdoba, malby na vnitřních stěnách i stropu čortenu. (T.Čmuchálek)Řeka nás stále provází.
Řeka nás stále provází. (T.Čmuchálek)Tele yaka.
Tele yaka. (T.Čmuchálek)První pořádný pohled na majestátní Manáslu.
První pořádný pohled na majestátní Manáslu. (T.Čmuchálek)

Na cestě jsme byli do 12:50. Cesta vedla nahoru dolů a konečně se nám otevřeli výhledy na masiv Manáslu.. Je to úžasný jehlan tyčící se nad okolní krajinou. Obědváme v osadě Lho a v popředí na kopci je nově postavený klášter. To dodává pohledu na Manáslu na zajímavosti. Během polední pauzy se pokouším zachytit tuto scenérii. Pak se s chutí zakusuji do objednané pizzy. Jen se potýkám s problémy s UV filtrem. Jaksi se mi oddělil kroužek od vlastního skla a tak si chvíli hraji na jemného mechanika. Doma to zřejmě skončí koupí nového filtru (taky to tak dopadlo). Nu což, ztráty jsou v malé míře povoleny. Pizzu jsem do sebe naházel a jsem celkem sytý. Teď už jen zaplatit, sbalit své propriety a vydat se směr Samagaon, kde by měl být konec dnešní etapy. Tedy ještě 300 – 350výškových metrů. V nadmořské výšce přes 3000mnm je to už celkem výkon.

Panoramatický pohled na Manáslu v popředí je nový klášter.
Panoramatický pohled na Manáslu v popředí je nový klášter. (T.Čmuchálek)No řekněte, není to nádherný pohled?
No řekněte, není to nádherný pohled? (T.Čmuchálek)Čorten. Zobrazené oči mají představovat oči buddhy.
Čorten. Zobrazené oči mají představovat oči buddhy. (T.Čmuchálek)Partička místí mládeže.
Partička místí mládeže. (T.Čmuchálek)Mrňous.
Mrňous. (T.Čmuchálek)A ještě druhý.
A ještě druhý. (T.Čmuchálek)Pauza na oběd.
Pauza na oběd. (T.Čmuchálek)Paní domu užívá chvíle klidu.
Paní domu užívá chvíle klidu. (T.Čmuchálek)

Cesta nakonec trvala až do 17:30. Do vesnice Samagaon jsme přicházeli už za šera a než jsme se ubytovali, byla tma jak v ranci. Během cesty jsme viděli modré ovce. Byly na protějším svahu daleko na focení, ale způsobily i menší sesuv. Pak už byla jen dřina při stoupání a stoupání. Poslední část cesty vedlas náhorní plošině, kde jsme v dálce viděli vesnici Samagaon. Opět už značně zkomercionalizovanou, je zde mnoho guestů.

Nahoře na hraně jsou blue sheep - modré ovce, dvě jsou i ve svahu, kde způsobily malý sesuv. (T.Čmuchálek)Toho pohledu se nejde nabažit.
Toho pohledu se nejde nabažit. (T.Čmuchálek)Podzimní příroda oplývá barvami.
Podzimní příroda oplývá barvami. (T.Čmuchálek)Slunce zapadá, nastává doba chladu.
Slunce zapadá, nastává doba chladu. (T.Čmuchálek)Osada Sama(Ryo) už také značně zkomercializovaná. Slunce už zapadá za vysoké štíty a tak vysílá poslední paprsky na rozloučenou.
Osada Sama(Ryo) už také značně zkomercializovaná. Slunce už zapadá za vysoké štíty a tak vysílá poslední paprsky na rozloučenou. (T.Čmuchálek)Ještě jedna stavba. Za pár let zde budou provozovat hotely pro turisty.
Ještě jedna stavba. Za pár let zde budou provozovat hotely pro turisty. (T.Čmuchálek)Poslední most a jsme u konce dnešní cesty. Tento most byl jeden z nejdelších na celém treku.
Poslední most a jsme u konce dnešní cesty. Tento most byl jeden z nejdelších na celém treku. (T.Čmuchálek)

Ale jedno prvenství přeci jen naše ubytování má. Poprvé jsem ve společné jídelně, kterou vyhřívají malá kamínka. Tlačíme se okolo kamínek a ohříváme si nohy, které byly celý den uvězněny ve vysokých trekových botách. Teď jim dopřáváme odpočinku v sandálech a hlavně tepla ze sálajících kamínek. ÚŽASNÉ. Přes velké „okno“ je vidět do kuchyně, kde se činí paní domu i s pomocnicí a připravuje nám chutnou krmi. K večeři, jsem si dal opět špageta a velmi jsem si pochutnal.

Je 19:30 a my sedíme okolo krásně horkých kamínek a je nám velmi příjemně. Kamínka pomalu vychládají (už se nepřikládá, dříví je vzácné), do jídelny se začíná vkrádat chlad. Ještě si objednáme snídani a půjdu spát. Chci si uchovat co nejvíce tělesného tepla. Proto už v 20:20 zalézám do spacáku a spokojeně usínám. Máme za sebou 855 výškových metrů a to v této nadmořské výšce (3575mnm) je už výkon.

Trasa 11.dne.
Trasa 11.dne. (T.Čmuchálek)

Autor: Tomáš Čmuchálek | úterý 6.12.2016 19:11 | karma článku: 21.26 | přečteno: 349x

Tomáš Čmuchálek

Zážitky lovce beze zbraně

Ve svém posledním blogu z roku 2021, jsem psal o tom, že se blíží jelení říje. Ta proběhla velmi klidně a nebýt možnosti strávit pár chvil v oboře, moc hezkých fotek bych nenafotil.

23.8.2022 v 19:26 | Karma článku: 17.69 | Přečteno: 297 | Diskuse

Tomáš Čmuchálek

Devět měsíců s foťákem a zvířaty

Je to už devět měsíců co jsem poprvé psal o focení zvířat. Za tuto dobu jsem zažil neuvěřitelné chvíle, kdy jsem skoro nedýchal a snažil se zachytit a nepokazit situaci, kterou jsem sledoval přes hledáček fotoaparátu.

26.9.2021 v 14:11 | Karma článku: 19.82 | Přečteno: 328 | Diskuse

Další články z rubriky Fotoblogy

Marek Trizuljak

Od prvního jarního dne k Velikonočním svátkům

Rovnodennost, první jarní den, úplněk a brzy poté velikonoční svátky. Obrazové dojmologie ... ... ...

28.3.2024 v 15:39 | Karma článku: 10.78 | Přečteno: 91 | Diskuse

Jaromír Šiša

Auto moto veteráni všude možně i jinde.

Třeba pod střechou velkých prostorných i malých útulných muzeí. Nebo na všech možných srazech, případně je potkáváme jen tak v prostoru. Pro svoji krásu a eleganci je obdivujeme a s úctou k těm, kteří jim vdechli nový živý život.

28.3.2024 v 10:03 | Karma článku: 35.48 | Přečteno: 1696 | Diskuse

Petr Široký

Jak jsem potkal brouky (Díl LXII. - Rokycany 12 - Jaro je tu)

Broučí znalosti většiny z nás plynou z dávné četby Ferdy Mravence a občasného setkání s druhem dostatečně velkým či nápadným, aby si ho člověk povšiml – střevlík, beruška, chroust, zlatohlávek.

28.3.2024 v 8:42 | Karma článku: 15.41 | Přečteno: 156 | Diskuse

Martina Pazourová

Po dešti......

Nenapadá mě nic jiného, než text písně paní Judity Čeřovské.Foto Nikon D 70. Jo, a dalo to docela fušku :-)

25.3.2024 v 23:00 | Karma článku: 12.40 | Přečteno: 212 | Diskuse

Veronika Foglová

Květná neděle 2024

Uteklo to jako voda, a svatopostní doba nám vstoupila do své závěrečné fáze - Svatého týdne, po němž nadejdou Velikonoce.

24.3.2024 v 15:21 | Karma článku: 11.17 | Přečteno: 157 | Diskuse

Nadšený fotograf, občasný sportovec a turista, který má rád oblast Českého a Saského Švýcarska a Lužických hor.

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...