Cestovní deník - Trek okolo Manáslu část 11. - Pořád z kopce dolů a nahoru

Pro někoho normální dovolená, pro nás obyčejné lidi, zážitek na celý život. To je pro mne několik dnů po návratu z Nepálu, trek okolo Manáslu.

20.Chhokang Paro;        3120mnm;            7.listopadu  2016;             T+10;      den 8.

Je opět krásné ráno po klidné noci. Na pokojích máme silné teplé deky, které jsme rádi využili. Okolo 6. hodiny jsem už nevydržel ležet (vzhůru jsem byl už od 5:30), oblékl se, vzal foto výbavu a vydal se kousek nad usedlost, která byla naším dnešním domovem a asi 50minut fotil nádherné probouzející se hory.

Pak jsem se vrátil na „základnu“ a začal už dobře známý kolotoč – zabalit batoh pro nosiče, zabalit svoje Monstrum a vyrazit na objednanou snídani. Už v 7:50 máme snídani na stole. Během pár minut je snídaně snědena a my platíme a dobalujeme poslední věci.

Ještě kontrola pokojů, zda jsme něco nezapomněli a vyrážíme. Cesta bude opět celý den klesat (až na místa, kde bude stoupat).

Tentokrát opravdu ostře klesáme. Cesta nám ubíhá velmi svižně a jen občas se zastavujeme na pořízení pár fotek. Jedno místo, kterým jsme procházeli, bylo mírně řečeno exponované. Prudký sestup po prašné šotolinové cestě a ještě v serpentinách.

Ale vše jsme zvládli bez sebemenšího problému. Opět jsme viděli divoké opice, ale tentokráte byly v lese a na focení příliš daleko.

Během 3,5 hodiny jsme sestoupili o 705 výškových metrů a zastavujeme se na oběd v Chumlingu (2395mnm). Objednávám si tradičně Coca Colu (velké množství cukru a cukr je palivo) a makarony. Šárka chce jen Colu. Z oběda odcházíme ve 14.hodin.

A ještě 3 hodiny šlapeme, stále níž a níž, většinou. Naším cílovým místem pro dnešní den je Lokpa (2045mnm). Znamená to tedy, že dnes jsme sešli 1100výškových metrů. Toť teorie, skutečnost, jak už jsem mnohokrát popisoval, je taková, že sice klesáme, ale cesta nevede jen dolů, ale často i stoupá, jak se vine po úbočí údolí. Stává se, že cesta sestoupí skoro až na dno údolí, kde je lanový most a za ním opět prudce vystoupá po druhé straně. Někdy mi spíš připadá, že to místní chtějí trekařům ztížit a tak vystaví cesty „trochu“ náročnější. Mám toho dnes dost. Nožičky se mi „kudrnatí“. A protože se oteplilo, hlavně změnou nadmořské výšky, vyrazil jsem udělat očistu do sprchy. Z očisty se rázem stal „očistec“. Jak jinak nazvat ledovou vodu v betonové kobce bez světla. Říká se, že čistota je půl zdraví, ale na treku a ve vyšších nadmořských výškách, pak často platí, že špína je celé. Zkuste se mýt v teplotě okolo 0°C, kdy teplota vody je také jen pár stupňů nad nulou. Často se nám stávalo, že ráno voda netekla, protože v trubkách prostě zamrzla.

Teď je 18:45, celý den bylo teplo – svítilo Slunce, ale okolo 17.hod. zapadlo a nastalo období chladna. Stmívá se tu rychle a tak teď sedíme sice venku okolo petrolejky bez stínidla a teplotu odhaduji mezi 5 – 10°C. Čekáme na jídlo a Radka vypráví o historii dobývání himalájských velikánů. Mezitím nám přinášejí jídlo a pak pokračujeme v poslouchání. Je neuvěřitelné, v jak primitivních podmínkách byly uskutečněny prvovýstupy na 8000 hory. Nezbývá, než před těmito horolezci – dobrodruhy, smeknout. Únava mne vyhnala do teplého spacáku už okolo 21. hodiny a za pár chvil jsem usnul.

Autor: Tomáš Čmuchálek | sobota 3.12.2016 18:20 | karma článku: 15,92 | přečteno: 328x

Zážitky lovce beze zbraně

Ve svém posledním blogu z roku 2021, jsem psal o tom, že se blíží jelení říje. Ta proběhla velmi klidně a nebýt možnosti strávit pár chvil v oboře, moc hezkých fotek bych nenafotil.

23.8.2022 v 19:26 | Karma: 17,92 | Přečteno: 301x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Devět měsíců s foťákem a zvířaty

Je to už devět měsíců co jsem poprvé psal o focení zvířat. Za tuto dobu jsem zažil neuvěřitelné chvíle, kdy jsem skoro nedýchal a snažil se zachytit a nepokazit situaci, kterou jsem sledoval přes hledáček fotoaparátu.

26.9.2021 v 14:11 | Karma: 20,18 | Přečteno: 332x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Čmuchálek

Strasti a slasti fotografa zvířat

Roky jsem fotil krajinu, tady je to jednoduché, fotí se hodinu před východem Slunce a hodinu po východu.

20.1.2021 v 21:34 | Karma: 36,44 | Přečteno: 1737x | Diskuse| Fotoblogy

Dolomity 2019

Už od 10.října sledujeme předpovědi počasí pro oblast Dolomit. A pořád nám to nevychází, poslední možný termín je konec října, pak už hrozí, že horská sedla budou zavřená z důvodu napadnutí velkého množství sněhu.

16.11.2019 v 20:16 | Karma: 15,26 | Přečteno: 330x | Diskuse| Fotoblogy

Slovinsko a Alpy 2019

Přiblížila se nejkrásnější část roku, podzim. V roce 2018 jsme se stejně postiženým kolegou (bacil fotografování ), vyrazili na dvě fotovýpravy.

8.11.2019 v 19:57 | Karma: 30,89 | Přečteno: 1709x | Diskuse| Fotoblogy

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  16:50

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Nadšený fotograf, občasný sportovec a turista, který má rád oblast Českého a Saského Švýcarska a Lužických hor.